EOG ujawnia pierwsze wyniki badań sektora outdoorowego za rok 2015

Stowarzyszenie European Outdoor Group (EOG) opublikowało pierwsze wyniki z roku 2015, na podstawie danych uzyskanych ze swojego nieustannie trwającego programu badań rynkowych. W corocznej ankiecie wypełnionej przez 50 członków EOG 85 proc. uczestników donosiło o wzrostach sprzedaży hurtowej w porównaniu do 2014 rokiem – 73 proc. uczestników zadeklarowało wzrost  powyżej 2,5 proc., a 12 proc. wzrost do 2,5 proc. Około 8 proc. badanych informowało o spadku sprzedaży, a pozostali uczestnicy nie odnotowali zmian w sprzedaży. 

 

Na pytanie o kluczowe czynniki wpływające na sprzedaż produktów outdoorowych w 2015 roku członkowie EOG podkreślali, że sumaryczna wartość sprzedanych produktów wciąż się zwiększa, a konsumenci są gotowi zapłacić ekstra za innowacje. Dodatkowo odnotowano wzrost produktów całorocznych oraz odzieży z segmentu modowego – moda na metro-drwali również napędzała sprzedaż produktów w stylu outdoorowym. Zauważono również znaczny wzrost w obuwiu outdoorowym, szczególnie w modelach wielofunkcyjnych. EOG opublikowała również najnowsze wyniki swojego barometru detalicznego, które powstają na podstawie danych nadsyłanych przez członków stowarzyszenia, będących sprzedawcami detalicznymi oraz marek z własnymi kanałami sprzedaży detalicznej. Choć barometr nie jest reprezentatywny dla całego sektora detalicznego, zawiera wyniki od wielu najważniejszych graczy europejskich. Ponieważ ankiety za kwartały I-III zostały już zebrane, wyniki badania wskazują, że nastąpił nieduży, jednocyfrowy wzrost w przypadku większości sprzedawców detalicznych, choć niektóre miesiące były trudniejsze od innych.      

Dobre wyniki III kwartału wynikają z ciepłej pogody w lipcu. Patrząc na okres zimy 2015/16 uzyskujemy bardziej złożony obraz. Po przeprowadzeniu błyskawicznej ankiety na rynku detalicznym pośród 11 dużych sprzedawców, którzy są członkami EOG, 45 proc. respondentów stwierdziło, że sprzedaż jednostkowa jest wyższa w porównaniu do roku ubiegłego, podczas gdy 36 proc. uczestników donosiło o spadkach. Detaliści informowali nas o trudnym początku zimy, wynikającym z ogólnego klimatu rynkowego oraz opóźnionym nadejściu zimnych warunków pogodowych, będących kluczowym czynnikiem dla sprzedaży sezonowej. Dodatkowo, niekorzystne kursy wymiany walut zmniejszyły dochodowość dla wielu biznesów outdoorowych oraz zwiększyły presję na podwyżki cen. 

Pomimo tych wyzwań, ogólny trend oraz oczekiwania są ostrożnie optymistyczne. Patrząc w przyszłość 64 proc. detalistów oczekuje, że do końca tego sezonu handlowego wyniki (pod względem wartości i objętości) wzrosną w porównaniu do zimy 2014/15 (55 proc. oczekuje wzrostu powyżej 2,5 proc., a 9 proc. wzrostu do 2,5 proc.). 

Podsumowując, ogólny nastrój na rok 2016 jest pozytywny według członków EOG – 75 proc. oczekuje, że 2016 rok będzie lepszy niż 2015 (30proc. respondentów oczekuje, że będzie on o wiele lepszy).

Mark Held, Sekretarz Generalny EOG, komentuje:

Nasza branża wciąż działa w gwałtownie zmieniającym się otoczeniu biznesowym i konsumenckim. Biorąc pod uwagę niektóre z wielkich wyzwań, z którymi musimy się zmierzyć, oraz fakt, że nie widać wzrostów na całym rynku, te wstępne wskaźniki stanowią oznakę siły leżącej u podstaw sektora outdoorowego. Patrząc z szerszej perspektywy, ewidentnym jest, że branża outdoorowa musi ewoluować w celu przyciągnięcia nowych pokoleń konsumentów. Poszukiwanie nowych sposobów zainspirowania kolejnych grup ludzi do uczestnictwa w outdoorze jest kluczowym wyzwaniem dla zapewnienia dobrej kondycji naszej branży. Dobrą nowiną jest to, że konsumenci cenią sobie innowacje, a nasz sektor posiada bogatą tradycję bycia innowacyjnym. Firmy wciąż muszą o to dbać, a równocześnie starać się poszukiwać nowych sposobów skutecznego zaangażowania nowych pokoleń entuzjastów outdooru.

Kolejny barometr badający stan sprzedaży detalicznej w IV kwartale 2015 r. zostanie wkrótce otwarty. Detaliści oraz marki z platformami sprzedaży detalicznej, którzy chcą uczestniczyć w tym badaniu powinni skontaktować się z marketresearch@europeanoutdoorgroup.com lub zadzwonić do Pauline Shepherd pod numerem +44 (0) 7798 668999. W najbliższej przyszłości rozpoczną się również prace nad zbieraniem danych do raportu o stanie handlu State of Trade 2015. State of Trade stanowi zakrojony na bardzo szeroką skalę program badań rynkowych prowadzony przez EOG – dane są zbierane w 7 kategoriach oraz 48 podkategoriach na podstawie informacji nadsyłanych przez 120 marek z całej Europy. Raport State of Trade 2014 oszacował wartość sprzedaży hurtowej całego sektora outdoorowego w Europie na 4,83 miliarda euro, co przekłada się na 10,2 miliarda euro sprzedaży detalicznej.

 Źródło: EOG

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *