ISPO Academy – dwa dni z branżowymi specjalistami

14 prelegentów, blisko 200 uczestników i dwa dni intensywnych szkoleń – tak wyglądała druga edycja ISPO Academy, która miała miejsce w ośrodku Czarny Groń w dniach 24-25 października 2013 roku. Partnerem merytorycznym wydarzenia było stowarzyszenie Polish Outdoor Group.

ISPO Academy dla wystawców

Uczestników przywitała piękna pogoda i doskonała infrastruktura ośrodka Czarny Groń w miejscowości Rzyki. Czwartkowe spotkania stały pod znakiem targów ISPO Munich i były przede wszystkim skierowane do osób zainteresowanych wyjazdem na ten największy targowy event w Monachium.

Panel rozpoczęli Joanna Biernacka-Goworek i Oliver Balzer, przedstawiciele ISPO Munich. Tematem pierwszego wykładu było optymalne przygotowanie się do udziału w monachijskich targach, począwszy od planowania, przez budżetowanie, po dobór działań marketingowych. Kolejnym, równie istotnym tematem z perspektywy wystawców, było przygotowanie funkcjonalnej i jednocześnie wyróżniającej się przestrzeni do pracy, czyli stworzenie stoiska targowego. Prelegentem była Aleksandra Żurek z firmy Partner.

Firmy wybierające się na targi ISPO, jak i każdą inną dużą imprezę wystawienniczą, mogą liczyć na wsparcie lokalnych instytucji. Na ten temat mówiły Anna Wasik oraz Hanna Styrc w prezentacji o Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego.

Wreszcie Hans Overduin opowiedział o tym, co jest celem wystawienia się na targach, czyli jak dobrze przygotować się do wizyty potencjalnych kupców zagranicznych. Nie mniej ważne są działania public relations i social media, które mają na celu to, by media zapamiętały nasz produkt i markę. O tym mówiła najpierw Lauren Fox z firmy Totally Foxed, a następnie Anna Wróblewska z firmy Projekt 77 Agencja marketingu i PR.

ISPO Academy dla branży

Piątek był dniem pełnym merytorycznych wykładów, interesujących dla branży outdoorowej i sportowej, niezależnie od tego, czy ktoś wybiera się na targi, czy nie. Była bowiem mowa o prowadzeniu biznesu z perspektywy sklepów.

Jako pierwszy wypowiadał się Hans Overduin, ISPO Senior Associate, który mówił o tym, jak wspomóc sprzedaż w sklepie dzięki właściwemu doborowi marek i odpowiednio zbudowanej kolekcji.

Jak przyznał Hans, kluczowa w tym przypadku jest świadomość tego, kto ma być naszym klientem. Czy mają nim być osoby konserwatywne, młode, ceniące luksus, czy może stawiające na funkcjonalność? Jaką wartość chcemy sprzedawać? Gdy już to ustalimy, dopiero z tej perspektywy należy planować wizerunek sklepu i jego asortyment. Ważna jest spójność i przejrzystość – klient musi wiedzieć, czego może oczekiwać. Najważniejsze nie są marki, które sprzedajemy; to sam sklep ma stać się marką.

Jeśli zaś chodzi o planowanie kolekcji i dobór asortymentu, Hans zwrócił uwagę na kilka aspektów, które należy rozważyć, m.in.: popularność marki, jakość marki, jej funkcjonalność, jakość jej dostawców, nakładanie się zakresu z innymi markami, oryginalność (warto zainwestować w jakąś oryginalną markę, która pozwoli sklepowi się wyróżnić). Hans opowiadał także o kwestiach planowania wyglądu sklepu, planowania rozstawienia pracowników ze względu na ich kompetencje, jak i polityce cenowej, która będzie optymalna.

Ważnym wystąpieniem była prezentacja Joanny Gajdy z Ministerstwa Gospodarki, która przedstawiła możliwości współpracy firm outdoorowych z Ministerstwem. Od czego trzeba zacząć? Od zdefiniowania branży outdoorowej i zaprezentowania jej Ministerstwu, gdyż dotąd nic takiego jak branża outdoorowa dla tego urzędu nie istniało. Co warte podkreślenia, Ministerstwo nie będzie współpracować z pojedynczymi firmami, może za to podjąć działania z podmiotem je reprezentującym – w przypadku naszej branży roli tej podejmie się Polish Outdoor Group. A ambasadorami polskiej branży outdoorowej będą te firmy, które mają największy potencjał rozwojowy, a zatem producenci odzieży i sprzętu wypełnionego puchem.

Gościem specjalnym ISPO Academy był Mark Held, sekretarz generalny European Outdoor Group. Mark przedstawił, czym jest EOG i przybliżył obecną kondycję branży outdoorowej w Europie oraz to, gdzie w tym wszystkim widzi Polskę.

Do European Outdoor Group należy obecnie 56 członków, którzy są jednocześnie największymi markami na świecie. Jak mówi Mark, EOG to grupa, której celem jest myślenie o branży i działanie na rzecz branży. Przedstawiciele EOG współpracują z urzędnikami z Brukseli, wpływają na polityków, kontaktują się z organizacjami pozarządowymi, które udoskonalają branżę (m.in. zajmującymi się godziwym handlem czy ochroną środowiska).

Jak przyznał Held, po kryzysie branża outdoorowa nie ucierpiała tak bardzo jak inne – na przemysł outdoorowy największy wpływ ma nadal pogoda. Jednak jeśli sytuacja na rynku jest niepokojąca, a jednocześnie pogoda nie sprzyja branży, to trudno, żeby nastroje były pozytywne. W wyniku tego spowolnienie dotknęło również branży outdoorowej.

A jak na tym tle prezentuje się Polska? Mark zwrócił uwagę na to, że jesteśmy szóstą gospodarką w Europie. Nasz rynek outdoorowy działa coraz prężniej, przy czym mamy na nim bardzo dużo (zbyt dużo?) marek. Jednocześnie przez ponad 20 lat działania rynku w Polsce wciąż nie narodziła się marka na miarę The North Face’a. Przy tym mamy nadpodaż, przez co tworzy się u nas coraz bardziej „desperacki" system sprzedażowy.

Zalecenia? „Odrobinę więcej dumy z naszych dokonań" – bo, jak powiedział Mark, powodów do dumy mamy wiele. Zachęcał także do współpracy firm we wspólnym celu – dla zwiększenia świadomości klientów. Polskim producentom odradzał tworzenie marek niskiej jakości – te nie poradzą sobie na rynku, za to szansę na sukces ma dobra marka specjalistyczna.

Po Marku na scenę ISPO Academy wyszedł dr Hanno Deyle z Roland Berger Strategy Consultants, który w niezwykle ciekawy sposób przybliżał uczestnikom wykładu, na co należy zwracać uwagę przy wielokanałowej sprzedaży offline/online, zarówno z perspektywy sprzedawców, jak i producentów. Innymi słowy, jak zrozumieć swojego klienta? Tematykę tę uzupełnił Michał Kuriata z firmy Divante, który naświetlił interesujące aspekty e-commerce’u, dzięki którym możemy sprawić, że nasz sklep internetowy będzie jeszcze skuteczniejszy.

Ostatnim prelegentem był Krzysztof Kamiński z Polish Outdoor Group, który zaprezentował wyniki badań konsumenckich dotyczących postrzegania marek outdoorowych.

ISPO Academy dla dziennikarzy

ISPO Academy było nie tylko wydarzeniem dla branży, zaproszono również dziennikarzy. xxx przedstawicieli prasy wzięło udział w prelekcji skialpinistki i himalaistki Oli Dzik. W czwartkowy wieczór mieli okazję także uczestniczyć w branżowych rozmowach „po godzinach" przy wspólnym ognisku – Get Together.

W piątek po rozgrzewce (o 7.30) i śniadaniu wyruszyli na trekking po okolicznych szlakach Beskidu Małego, ze zdobyciem Leskowca włącznie – prowadziła go Ola Dzik. Wycieczka była połączona z testami odzieży od marek należących do stowarzyszenia Polish Outdoor Group. Marka Columbia zasponsorowała koszulki z technologią Omni-Heat, Jack Wolfskin kurtki zewnętrzne z polarową podpinką, marka Fjällräven zaoferowała spodnie trekkingowe, Regatta – softshell i rękawiczki, Brubeck skarpety trekkingowe, Salewa – pojemne plecaki, zaś Brunton ładowarkę solarną do smartfonów.

Jeden trekking to za mało na testy, jednak z pewnością ci dziennikarze, którzy nie są na bieżąco z branżą i aktywnościami outdoorowymi, mogli posmakować zarówno nieco bardziej wymagających warunków outdoorowych, jak i zmierzyć się z użytkowaniem dobrego sprzętu.

***

Październikowe ISPO Academy było drugą edycją tego wydarzenia w Polsce, pierwsza odbyła się podczas ubiegłorocznego Krakowskiego Festiwalu Górskiego. Niewątpliwie, wydarzenia tego rodzaju są bardzo potrzebne, głównie dlatego, że dla wielu przedstawicieli branży stanowią jedyną okazję do uczestnictwa w prelekcjach i szkoleniach przygotowanych przez prawdziwych profesjonalistów. Organizator wydarzenia, którym są targi ISPO Munich, już drugi raz zagwarantował doskonałą oprawę, warunki szkoleniowe i atmosferę. Mamy nadzieję, że odbędzie się także trzecia edycja ISPO Academy w Polsce.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *